چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر پیشبینی سبک هویت براساس رابطه فرزندپروری ادراک شده و نگرش منفی دختران نسبت به پدران است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همۀ دانش آموزان دختر پایههای تحصیلی سوم دبیرستان و پیشدانشگاهی مدارس دولتی شهر کرج در سال تحصیلی 95-1394 بود که از میان آنها نمونه ای به حجم 230 نفر به صورت نمونهگیری خوشهای مرحله ای انتخاب شد. نمونهها به پرسشنامه سبک هویت برزونسکی(1992)، فرزندپروری ادراک شدۀ شیفر و نگرش فرزند به والد هادسن (فرم پدر) (1992) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسلهمراتبی چندمتغیری استفاده شد. یافتهها نشان دادند که میان نگرش منفی دختران نسبت به پدر با سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری رابطه منفی و معنادار و با هویت سردرگم- اجتنابی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین از میان ابعاد فرزندپروری ادراک شده بعد کنترل – آزادی میتواند به صورت مثبت و معنادار سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری و بعد محبت –طرد میتواند به صورت منفی و معنادار، سبک هویت سردرگم- اجتنابی را پیشبینی کند. از یافتههای پژوهش میتوان به این نتیجه رسید که هرچه نگرش نسبت به پدر مثبتتر باشد دختران با احتمال بیشتری میتوانند در یافتن هویت درست موفق باشند. همچنین کنترل والدین میتواند در بروز هویت مثبت نقش داشته باشد.
Predicting Identity Styles based on the Relationship between Perceived Parenting and Girls' Negative Attitude towards their Fathers
English Abstract: This study sought to predict identity styles based on the relationship between perceived parenting and girls’ negative attitude towards their fathers. The research method was descriptive and correlational. The statistical population of the study comprised all 11th graders and pre-university students enrolled in public schools in Karaj in 2015-16 school year. Utilizing multistage cluster sampling method, a total number of 230 students were selected. Then, the participants responded to Identity Style Inventory (Berzonsky, 1992), Parental Perception Questionnaire (Schaefer), and Child's Attitude toward Father Scale (Hudson, 1992). For the purpose of data analysis, Pearson correlation coefficient and multivariate hierarchical regression were used. The results demonstrated that there was a significant, negative association between girls' negative attitude toward father and informational and normative identity styles; whereas a significant, positive correlation was observed between negative attitudes toward father and diffuse-avoidant identity style. Furthermore, the results showed that from among the dimensions of perceived parenting (love-rejection, control-freedom), only control-freedom dimension could positively predict informational and normative identity styles. On the other hand, love-rejection dimension could negatively predict diffuse-avoidant identity style. Accordingly, it can be stated that the more positive the girls’ attitude toward their fathers, the more likely they will be successful in finding true identity. It was also found that parental control played a significant role in the development of positive identity.
Keywords: identity styles , perceived parenting , children’s attitude toward parents .