نویسندگان:
مرضیه علیوندی وفا1 ، فریبا شهدوستی2 ، معین الدین میرزاد3 ، مرضیه میرزاد4 ، سعیده شهرکی5 .1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه ازاد تبریز
2کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی ایرانشهر
3کارشناسی حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی ایرانشهر
4کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی ایرانشهر
5کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی سراوان
چکیده فارسی: الگوهای تدریس یکی از مباحث اساسی و بنیادی تعلم و تربیت است انتخاب الگوی تدریس به نوع آگاهی معلم از فلسفه و نگرشهای تعلیم و تربیت بستگی دارد انتخاب روش تدریس یکی از مراحل مهم طراحی آموزشی است معمولا معلم بعد از انتخاب محتوا و قبل از تعیین وسیله و خط مشی، روش مناسب تدریس خود را انتخاب می کند از طرفی محققین عوامل مختلفی را در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دخیل دانسته اند اما با توجه به تفاوت های فرهنگی و تغییرات سریع عوامل در طول زمان نمی توان به عنوان یک قانون عمومی و کلی، علل خاصی را برای جوامع مطرح نمود زیرا قوانین بافت فرهنگی و نسبت جامعه، نگرش مردم به تحصیلات، سطح درآمد والدین و غیره، همه از عواملی هستند که به طور اخص در یک جامعه بر شکست یا موفقیت تحصیلی تاثیر می گذارند