نویسندگان:
وحیده السادات فرخجسته1 ، فاطمه علیشاهی2 .1مدرس گروه روانشناسی دانشگاه علوم انتظامی امین.
2۱ کارشناس ارشد مهندسی شیمی،مدرس دانشگاه فرهنگیان،گلستان،ایران
چکیده فارسی: اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر اختلال شخصیت و اختلال رفتاری در دانش آموزان پایه ششم گرگان می باشد این پژوهش از نظر ماهیت توصیفی و از نگاه روش نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه و از نظر نوع تحقیق، کاربردی می باشد جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی شهرستان گرگان در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ است که شامل ۱۸۰۰ نفر هستند با توجه به اینکه طرح تحقیق مذکور آزمایشی می باشد و با علی رغم اینکه میزان نمونه در طرح های آزمایشی ۳۰ نفر در ۲ گروه گواه و آزمایش و در مجموع ۶۰ نفر خواهد بود روش نمونه گیری به صورت روش در دسترس می باشد روش جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی و با استفاده از پروتکل درمانی مهارت اجتماعی و پرسشنامه های اختلال شخصیت لیشنرنیگ ۱۹۹۹ و اختلال رفتاری راتر ۱۹۶۴ می باشد با توجه به نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی آموزش مهارت های اجتماعی بر اختلال شخصیت و اختلال رفتاری در دانش آموزان پایه ششم گرگان تاثیر دارد بین مولفه های مهارتهای اجتماعی با مقدار آزمون واریانس و مجذور ایتا، میزان اختلال رفتاری با مقدار آزمون واریانس و مجذور ایتا متغیر اختلال شخصیت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد