نویسندگان:
فاطمه صداقت مهر1 ، محدثه الماس پور2 .1کارشناس ارشد روانشناسی مثبتنگر، تهران، ایران.
2کارشناسی دبیری علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بابل
چکیده فارسی: دانش آموزان دارای اختلالات روانی در یادگیری در معرض مشکلات عاطفی، روانی و اجتماعی زیادی هستند: آن ها مستعد اضطراب، افسردگی و اختلالات رفتاری و همچنین احساس عزت نفس پایین و انزوای اجتماعی هستند و این امر ممکن است منجر به بحران واقعی در طول تحصیل و انتقال دشوار از دوره ابتدایی به دبیرستان شود همچنین تحقیقات مختلف از ناتوانی یادگیری، نشان می دهد که دانش آموزان ناتوان یادگیری در معرض مشکلات عاطفی و اجتماعی هستند به عنوان مثال هنگام گذر از یک محیط آموزشی به محیط آموزشی دیگر، بیشتر دانش آموزان دچار احساس سردرگمی می شوند: آن ها در حال ترک افراد و محیطی هستند که به آن عادت کرده اند و در آن راحت هستند، حال باید تلاش کنند تا با موقعیت جدید سازگار شوند چنین انتقالی ممکن است منجر به بحران شود، زیرا باعث ایجاد ترس، کنجکاوی و اضطراب می شود و فرد را ملزم به انطباق با هنجارها و رویه های جدید می کند انتقال از دبستان پایه های ۱ تا ۶ به دبیرستان پایه های ۷ تا ۹ مستلزم مکانیسم های مقابله ای منحصر به فرد و پیچیده ای است زیرا در کنار تغییرات عمیق در چارچوب آموزشی، دانش آموز دچار تغییرات گسترده بلوغ نیز می شود این انتقال به ویژه برای دانش آموزان ناتوان یادگیری LD مرحله دشواری است، مرحله ای که می تواند آن ها را به یک بحران واقعی سوق دهد با در نظر گرفتن این موضوع، بررسی نگرش های ذهنی دانش آموزان LD که وارد دوره متوسطه می شوند در رابطه با انطباق عاطفی و اجتماعی آن ها در کلاس درس ناهمگون مهم است