نویسندگان:
مرضیه هاشمی1 ، عاطفه قلجایی2 ، فائزه دادخدایی3 ، کوثر جهانتیغ4 .1گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
2کارشناسی تاریخ دانشگاه پیام نور شهرستان زابل
3کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ازاد اسلامی شهرستان زابل
4کارشناسی راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر کرمان
چکیده فارسی: انسان از دیر باز تلاش کرده است با کلمات و واژه های مختلف حالات ،احساسات،هیجانات خویش را ابراز دارد به همین منظور ،درهنگام کشمکشهای درونی از اصطلاحاتی چون دلهره،دلشوره ونگرانی استفاده کرده است که در زبان کنونی روان شناسی اضطراب نامیده میشود اضطراب است که استعداد ها را تخریب می کند،مشکلاتی را در تمرکز و حافظه به بار می آوردو باعث رفتارهای ناپخته می شود وفرد مبتلا نمی تواند با شرایط موجود و محیطش روبرو شود و با آنها کنار بیاید بعضی از افراد در این موقعیت ها کنترل خود را از دست می دهند و دچار مشکلاتی اعم از جسمانی ،رفتاری و شناختی می شود و در نتیجه اضطراب در عملکرد تحصیلی آنها تاثیر میگذارد و مشکلاتی برای آنها فراهم می سازد حتی باعث شکست آنها در امتحان می شود اضطراب یک حالت بهنجار و امر ضروری در زندگی انسانهاست اما آنگاه که شدت اضطراب و نگرانی به حدی می رسد که بیشتر باز دارنده می شود تا برانگیزاننده و عملا کارکرد فرد را تحت الشعاع قرارداده و آن را کاهش می دهد