نویسندگان:
غزل خان زادی1 ، رقیه مزارعی2 .1گروه روانشناسی، دانشگاه البرز، ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده فارسی: پژوهش به عنوان یکی از مهم ترین منابع شناخت و آگاهی انسان ها از دیرباز نقش مهمی در توسعه ی جوامع و سازمان ها داشته است در آموزش و پرورش به عنوان یکی از پیچیده و دشوارترین عرصه های فعالیت بشری، پژوهش در تولید دانایی نقش برجسته ای داشته و دارد پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه ی پایدار در هر کشور به شمار می آید اگر پژوهشی صورت نگیرد دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد بدون انجام پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود همه ی آنچه که به عنوان پیشرفت علوم در اعصار مختلف تاریخ می شناسیم حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته اند و ذهن پرسشگران همواره محرکی برای فعالیت های پژوهشی آنان بوده است نظر به اهمیت انجام پژوهش برای توسعه و پیشرفت جامعه و با توجه به اینکه آموزش و پرورش مهمترین دستگاه انسان ساز در جامعه است و با توسعه ی فرهنگ پژوهش در آموزش و پرورش به صورت شالوده ای این فرهنگ در جامعه درونی و اثر گذار می شود، پژوهش حاضر که از نوع مروری و کتابخانه ای است، با مطالعه و بررسی مقالات و پژوههای مرتبط به بررسی اهمیت، جایگاه و موانع پژوهش در آموزش و پرورش می پردازد امید است که یافته های این پژوهش کمکی به توسعه ی فرهنگ پژوهش در معلمان باشد و مورد استفاده معلمان و کارگزاران تعلیم و تربیت قرار گیرد