نویسندگان:
سعید قماشی1 ، محمد بابامیر2 ، راضیه بابامیر3 ، احمد بابامیر4 .1دانشگاه کاشان ، دنشکده حقوق
2کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
3کارشناسی ارشد زمین شناسی گرایش هیدروژئولوژی
4کارشناس آموزش ابتدایی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی تحلیلی به روش آمیخته بود که در روش کیفی بر اساس مدل نظریه داده بنیاد و کمی با هدف ارایه مدل برای بررسی الگویی تاب آوری در بین دبیران مقطع متوسطه دومانجام شد جامه آماری و نمونه در این پژوهش، در بخش کیفی از صاحب نظران، و خبرگان حوزه برای جمع آوری داده ها کمک گرفته شد روش نمونه گیری به صورت هدفمند و با استفاده از تکنیک گلوله برفی بوده است این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش ترکیبی کیفی کمی و با استراتژی اکتشافی انجام شده است بخش کیفی پژوهش از نظریه داده بنیاد و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی و بخش دوم با روش توصیفی پیمایشی انجام شد جامعه آماری پژوهش یک گروه نخبگان علمی و اجرایی در استان و گروه دوم، دبیران بودند برای انتخاب نمونه از گروه اول از تکنیک اشباع نظری داده ها ۱۶ نفر و برای انتخاب نمونه از گروه دوم براساس حداقل حجم نمونه ۱۰۰نفر در پژوهش های تحلیل مسیر تعداد ۱۰۰نفر به عنوان نمونه تعیین و به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند ابزارهای پژوهش مصاحیه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه حاصل از محتوای مصاحبه ها بودند روایی مصاحبه ها از طریق تکنیک های اعتبار سنجی کیفی باورپذیری، اطمینان پذیری بررسی و تایید شد روایی پرسشنامه نیز از طریق روایی وابسته به محتوا توسط متخصصان تایید و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برآوردشد نتیجه تحلیل داده های کیفی، شناسایی ۶۶ کد باز، ۲۵ کد محوری و ۵ کد انتخابی بوده که شامل در بخش کیفی، پس از جمع آوری و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه و تحلیل و تفسیر آنها از طریق روش مبتنی بر نظریه داده بنیاد و کدگذاری سه گانه باز، محوری و انتخابی در نهایت مجموع مولفه هایی در قالب ۵۰ مقوله در پنج بعد به دست آمد در این مرحله شاخص های احصاء شده براساس تحلیل داده های حاصل از مصاحبه و تحلیل با استفاده از روش های تحلیل کیفی در قالب مولفه ها، مقوله بندی شدند در بخش کمی به منظور برآورد نتایج و الگوی تعیین شده و اعتبارسنجی آن ، پرسشنامه حاوی مقوله های ۵۰گانه تنظیم و روی نمونه منتخب از دبیران اجراء و داده های استخراج شده با کمک روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی تحلیل شدند روانشناسان تاب آوری یا Resilience را اینگونه تعریف می کنند:فرآیند پذیرش، مقابله و سازگاری موفقیت آمیز در برابر شرایط چالش برانگیز و تهدید کننده زندگی است شرایط بسیار سختی مثل بیماری ، تمام شدن یک رابطه عاطفی، مشکلات مالی شدید، بیکاری و تحقیقات نشان می دهد کسانی که مهارت تاب آوری را در خودشان تقویت کرده اند نه تنها با شرایط سخت بهتر کنار می آیند بلکه استرس و اضطراب کمتری را تحمل می کنند و همین باعث شده نهایتا از سلامت جسمی و روحی بهتری برخوردار باشند این مهارت مثل همه مهارت ها، آموختنی هستند