نویسندگان:
سارا سلیمان پور1 ، امرالله شیخیانی2 ، فاطمه شیخیانی3 .1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،
2کارشناسی ارشد،تاریخ اسلام،موسسه امام خمینی قم
3دانشجوی کارشناسی تربیت معلم ،تربیت بدنی،دانشگاه بنت الهدی صدر بوشهر
چکیده فارسی: دانش آموزان با گذران یکی از مهمترین مراحل زندگی فردی و اجتماعی خود، از یک سو سرعت بلوغ جسمی و جنسی را طی کرده و از سوی دیگر، تلاش میکنند تا انتظارات خانواده ، فرهنگ و جامعه برای کسب استقلال ، گسترش ارتباطات و کسب آمادگیها و مهارت های لازم را جامه عمل بپوشانند، در گذار از این مرحله است که جستجوی هویت منسجم میتواند نگرش وی را به زندگی تحت الشعاع خود قرار دهد؛ از این رو، تواناییها و سرمایه های روانشناختی قادراست در شکل گیری هویت و مفهومی مثبت از زندگی به وی کمک کند بلوغ عاطفی نقش مهمی در زندگی آینده فرد بازی می کند افرادی که به بلوغ عاطفی می رسند از مسئولیت خود در این دنیا آگاه هستند و سعی می کنند گام هایی را در جهت تغییر رفتارهای نادرست و تقویت رفتارهای درست بردارند این بدان معناست که این افراد هنگامی که کار اشتباهی انجام می دهند دیگران را مقصر آن نمی دانند و آن ها را سرزنش نمی کنند هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین بلوغ عاطفی و گرایش به اعتیاد جنسی در دانش آموزان می باشد برای دست یابی به این هدف بر اساس ماهیت پژوهش همبستگی نمونه ای مشتمل بر ۱۵۰ نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس برای این پژوهش انتخاب و پرسشنامه های غربالگری اعتیاد جنسی و پرسشنامه ی بلوغ عاطفی را تکمیل کردند در نهایت یافته های پژوهش نشان داد بین گرایش به اعتیاد جنسی و تمامی مولفه های بلوغ عاطفی رابطه مثبت معنادار وجود دارد