نویسندگان:
یاسر رضاپور میرصالح1 ، عصمت جعفری2 .1گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی لامرد رشته برنامه ریزی درسی گرایش علوم تربیتی
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی با شادکامی دانش آموزان آموز ش و پرورش بیرم این روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوردی داده ها توصیفی از نظر همبستگی می باشد جامعه آماری شامل ۱۰۳۲نفر از دانش آموزان آموزش و پرورش بیرم می باشند جهت تعیین نمونه آماری نیز با استفاده از شیوه نمونه گیری طبقه ای و با توجه به جدول کرجسی و مورگان، ۲۸۰ نفر ، به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی رون بارآن ۱۹۸۰ شادکامی آکسفورد ۱۹۸۹ جمع آوری گردید روایی پرسشنامه ها صوری از نظرات اساتید و خبرگان و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ که برای هوش هیجانی ، ۰ ۷۷درصد و شادکامی، ۰ ۷۰درصد گزارش شد برای آزمون فرضیه ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و فریدمن استفاده شد این تجزیه و تحلیل با نرم افزار spss به دست آمد نتایج نشان داد که ضریب همبستگی هوش هیجانی با شادکامی ۰ ۴۷۰درصد دارای همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد