نویسندگان:
فرناز کشاورزی ارشدی1 ، ساناز عامری فر2 .1گروه روانشناسی واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی تهران،ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش ، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر هوش عاطفی و مهارتهای مقابله ای دانش آموزان دختر دوره دوم شهر شیراز بود روش پژوهش : روش پژوهش ، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون، همراه با گروه کنترل و آزمون پیگیری بود جامعه آماری پژوهش ، شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر شیراز در سال ۱۴۰۲ بود، به منظور انجام این پزوهش ، از بین دبیرستانهای موجود در شهر شیراز، دو مدرسه ، انتخاب شد که از مجموع ۳۰۰ نفر، از بین کلیه دانش آموزان پایه های دهم تا دوازدهم ، یک پایه بصورت تصادفی انتخاب گردید پایه دهم و از بین آنها ۴۶ نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند هر گروه ۲۳ نفر گروه آزمایش در طول ۱۰ جلسه هفتگی ، آموزش مهارتهای زندگی را دریافت کردند؛ اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند ابزار مورد استفاده در این پزوهش ، پرسشنامه هوش عاطفی شات و همکاران ۱۹۹۸ و پرسشنامه استاندارد مقابله با موقعیت های استرس زا CISS SF اندلر و پارکر ۱۹۹۰ بود، که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بر روی گروه آزمایش و گواه اجرا شد نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان دادند که برنامه آموزش مهارت های زندگی توانسته است هوش عاطفی و مهارت مقابله ای مساله مدار دانش آموزان را به طور معناداری افزایش دهد یافته ها اهمیت و لزوم گنجاندن برنامه آموزش مهارتهای زندگی را در بهبود هوش عاطفی و مهارت مقابله ای مساله مداردانش آموزان متذکر می سازد