نویسندگان:
محمد حسن یزدانی1 ، فاطمه معاهد2 .1استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری و روستایی، دانشگاه محقق اردبیلی
2دانشجوی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان اروند آبادان
چکیده فارسی: این مقاله به بررسی اثر برنامه خودمدیریتی بر رفع مشکلات عملکردی دانش آموزان کم توان ذهنی می پردازد با توجه به اهمیت مشکلات عملکردی در دستیابی به عملکرد تحصیلی مطلوب، این تحقیق با هدف ارزیابی تاثیر یک برنامه خودمدیریتی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان انجام شده است برنامه خودمدیریتی در این مطالعه شامل مهارتها و راهبردهایی است که دانش آموزان کم توان ذهنی را قادر می سازد تا به طور مستقل بر خودشان و عملکرد خود نظارت کنند و بتوانند هدفهای تحصیلی خود را مدیریت کنند از جمله مهارتهایی که در این برنامه آموزش داده شده است ، می توان به برنامه ریزی، استفاده از راهبردهای موثر، ارزیابی خود و اصلاح عملکرد اشاره کرد برای انجام این تحقیق ، ۲۵۰ نفر دانش آموز کم توان ذهنی به عنوان گروه آزمایشی انتخاب شدند این دانش آموزان پیش از اجرای برنامه خودمدیریتی ، از طریق پرسشنامه ها و ابزارهای مربوطه ، مشکلات عملکردی خود را ارزیابی کردند سپس ، برنامه خودمدیریتی برای آموزش و تمرین مهارتهای مورد نیاز به آنها اجرا شد پس از پایان برنامه ، دوباره ارزیابی هایی برای اندازهگیری تغییرات در عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت