نویسندگان:
الهام علیپور شاهین1 ، محمدحسین افلاکی فرد2 .1دانشگاه تبریز
2کارشناسی ارشد روانشناسی ، کارشناسی ارشد رشته روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
چکیده فارسی: زمینه مساله : اغلب نوجوانان دوره نوجوانی را با آشفتگی کمی می گذرانند، اما برخی با اختلالهای اساسی در رشد، روبه رو می شوند که یکی از آن موارد اضطراب و پرخاشگری است هدف اصلی : این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روخوانی قرآن و دعا بر کاهش اضطراب و پرخاشگری دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر مرودشت به مرحله اجرا در آمده است روش :روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل بوده است به منظور دسترسی به هدف فوق از بین کلیه دانش آموزان از میان مدارس ابتدایی دوم، مدرسه دخترانه ابتدایی دوم سما به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه اضطراب بک ۱۹۹۰ و پرخاشگری باس و پری ۱۹۹۲ در بین آنها اجرا گردید و ۳۰ نفر که در نمره پرخاشگری و اضطراب حداکثر نمره را کسب کرده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند داده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از گروههای آزمایش و کنترل از روش آماری آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت یافته ها: نتیجه حاصل نشان داد که آموزش روخوانی قرآن و دعا بر کاهش اضطراب و پرخاشگری تاثیرگذار می باشد نتیجه گیریها: روخوانی قرآن و دعا به عنوان یک سازه ی مهم در زندگی بشری نقش قابل ملاحظه ای در بسیاری از کارکردهای انسانی و به ویژه کاهش اضطراب و پرخاشگری دارد