نویسندگان:
علی اکبر ارجمندنیا1 ، آناهیتا ارغایی2 ، ملیحه اکبری3 .1دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر
3دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر
چکیده فارسی: در فرآیند تعلیم وتربیت عامل بنیادی و رکن اصلی , سرمایه انسانی می باشد معلمان به عنوان نیرو و سرمایه انسانی برای اجرای باید ها و نبایدهای اخلاقی وظیفه ای فراتر از سایر افراد دارند دوره ی ابتدایی به دلیل زیر بنایی بودن آموزش و ویژگی های خاص کودکان در این دوره و با عنایت به این موضوع که معلمان دوره ی ابتدایی در مقایسه با سایر معلمان , با دانش آموزانی سروکاردارند که از لحاظ رشد جسمی , اخلاقی , اجتماعی و در مرحله ی خاص و حساسی از مراحل رشد قرار دارند اهمیت ویژه ای می یابد همچنین با توجه به نقش و جایگاه والای معلم در فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان و موثرترین عنصر تحقق اهداف نظام تعلیم وتربیت , بی تردید میزان سلامت روان و رضایت شغلی معلمان در امر مهم تربیت دانش آموزان یک امر مهم و اثرگذار در نظام آموزشی محسوب می شود