نویسندگان:
فرمان افسری کردکندی1 ، محمدجواد شهدی2 ، رضا بدراقی3 .1گروه علوم اجتماعی- دانشکده حقوق و علوم اجتماعی-دانشگاه تبریز- تبریز- ایران
2آموزش و پرورش استان قم،
3آموزش و پرورش استان گلستان،
چکیده فارسی: هدف از این مقاله مرور بر یافته هایی است که به بررسی استرس و تاثیرآن بر فرایند های شناختی از جمله انواع حافظه ی کاری، اخباری،غیر اخباری و عملکرد تحصیلی پرداخته اند با بررسی تحقیقات و آزمایشاتی که در این زمینه انجام شده اند متوجه می شویم تاثیر استرس بر کارکرد های شناختی یک تاثیر یکسان نبوده بلکه باید در مراحل مختلف و شرایط مختلف به آن نگاه کرد زیرا برخی مولفه های شناختی نسبت به برخی دیگر تاثیر پذیری بیشتری دارند سعی گشته با بیان نمودن نواحی مختلف مغز انسان، ارتباط آنها با هورمون های استرس و تاثیری که از اتصال به این هورمون ها می گیرند به یک نتیجه گیری قابل تعمیم به فرایند آموزش و یادگیری رسید به طوری که بتوان با لحاظ نمودن یافته های تاثیر استرس بر یادگیری، تغییرات مثبتی در روش و محیط آموزش به وجود آورد یافته ها حاکی از آن اند که استرس در مرحله ی خاصی از یادگیری و در یک مقدار معین می تواند باعث بهبود یادگیری شود و در برخی مراحل دیگر تاثیر عکس دارد