نویسندگان:
زهرا قاسمی1 ، افسانه محمدی برسری2 ، محمدکاظم سلامت3 ، مریم زارع4 .1گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، موسسه غیرانتفاعی تاکستان، تاکستان، ایران
3دکتری روانشناسی تربیتی، علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد زنجان، زنجان، ایران
4استادیار روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی تاکستان، تاکستان، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ذهن آگاهی و انعطاف پذیری شناختی بر قلدری سایبری در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر قزوین در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ پرداخته است روش: روش پژوهش از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و براساس ماهیت و روش، توصیفی و از نوع همبستگی بود نمونه گیری به روش تصادفی خوشهای و نمونه ها شامل ۳۷۳ دانش آموز ۱۹۷ دختر و ۱۷۶ پسر مدارس مقطع متوسطه دوم پسرانه و دخترانه شهر قزوین بودند که به پرسشنامه های قلدری سایبری آنتیادو و همکاران ۲۰۱۶، مقیاس ذهن آگاهی فراگیر فریبرگ ۲۰۰۶ و مقیاس انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال ۲۰۱۰ پاشخ دادند داده ها از طریق آزمون رگرسیون و روش مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند نتایج: نتایج نشان داد استفاده از ذهنآگاهی میتواند سبب قلدری سایبری در دانش آموزان دختر گردد همچنین ضریب اثر ذهن آگاهی قلدری سایبری دانش آموزان پسر دبیرستانی برابر با ۰/۰۱ به دست آمده است میتوان استنباط نمود که این ضریب مسیر معنادار نمی باشد نتیجه گیری: انعطاف پذیری شناختی بر قلدری سایبری در دانش آموزان دختر اثر مثبت و معنیدار دارد از سوی دیگرانعطاف پذیری شناختی میتواند سبب بهبود قلدری سایبری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر قزوین گردد