نویسندگان:
شیرین احمدی1 ، یونس بختیاری2 ، رضا جوانبخت3 ، سینا حیدری گودرزی4 ، احمد احمدوند5 .1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2دانشجو کارشناسی علوم تربیتی پردیس شهید میرشاکی
3دانشجو کارشناسی علوم تربیتی پردیس شهید میرشاکی
4دانشجو کارشناسی علوم تربیتی پردیس شهید میرشاکی
5دانشجو کارشناسی علوم تربیتی پردیس شهید میرشاکی
چکیده فارسی: از عوامل موثر در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مهارت هایی هستند که معلم در رابطه با دانش آموزان خود دارد دانش آموزان به عنوان جزیی از اجتماع برای خود الگوهایی را انتخاب می کنند که این الگوها می توانند با رفتار، کردار و گفتار و از طریق ارتباطات فردی و اجتماعی تاثیر فراوانی در زندگی آنان داشته باشند یکی از مهم ترین وظائف مدارس کمک به موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است که تحقق آن علاوه بر امکانات و تجهیزات آموزشی، فضا، شیوه ها و الگوهای تدریس به ابزار مهم دیگری به نام مهارت ارتباطی معلم نیازمند است که نبود آن فرآیند آموزشی را با مشکل مواجه سازد این نکته به ویژه در نظام تعلیم و تربیت عصر حاضر که به نقش فعال دانش آموز در فرآیند یاددهی و یادگیری اهمیت فراوان می دهد بسیار حائز اهمیت است ارتباط و برخورداری از مهارت های ارتباطی یکی از ارکان مهم موفقیت فرد در زندگی فردی و اجتماعی است و از آنجا که اکثر افراد چندین سال از عمر خود را در مدرسه می گذارنند بنابراین بخشی از جامعه پذیری آنان تحت تاثیر مدرسه و به تبع آنان تحت تاثیر رفتار و گفتار معلمان است که بدون تردید وابسته به مهارت ارتباطی معلمان دارد با توجه به آنچه گفته شد این مقاله سعی بر آن است تا به اجمال نقش و تاثیر بررسی تاثیر مهارت های ارتباطی معلمان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد و به توضیح و تفسیر این موضوع بپردازد