نویسندگان:
حوری مالکی1 ، مسلم سرورانی2 ، محمدامین گردهانی3 ، ضیاءالرحمن رئیسی4 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2معلم،آموزش و پرورش عشایر،سیستان و بلوچستان،ایران
3معلم،آموزش و پرورش عشایر،سیستان و بلوچستان،ایران
4معلم،آموزش و پرورش عشایر،سیستان و بلوچستان،ایران
چکیده فارسی: روش تدریس فعال که در آن مشارکت دانش آموز و معلم را می طلبد و به جای انتقال مطالب به دانش آموز، به افزایش توانایی یادگیرنده در فرآیند یادگیری عنایت دارد به دلایل متعدد از جمله تاکید براصولی از کلیات نظام آموزش و پرورش کشور و اهداف دوره های تحصیلی ، نگرش های جهانی ، رشد روز افزون تحقیقات ، سرعت فن آوری و تکنولوژی ، ضرورت کار بحث تدریس فعال را می طلبد امروزه دیدگاه بشر از تدریس صرف در کلاس درس فراتر رفته و رویکردها و گرایش های جدید که حاصل یافته های علوم تربیتی ، روان شناسی ، جامعه شناسی و مدیریت هستند، در عرصه تدریس و معلمی توجه دارد پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است که هدف از آن بررسی روش های تدریس فعال و نقش آنها در بهبود عملکرد درسی دانش آموزان بود نتایج پژوهش نشان می دهد که روشهای تدریس فعال که در آن مشارکت معلم و دانش آموز را می طلبد به جای انتقال مطالب به دانش آموز به افزایش توانایی یادگیری در فرایند یادگیری عنایت دارد