نویسندگان:
حسین طاهری1 ، کبرا سرافراز2 .1استادیار گروه تربیت بدنی. دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
2کارشناس کتابداری دانشگاه تبریز
چکیده فارسی: مطالعه از مهمترین ابزارهای فرهنگی است که در طول قرون متمادی، همواره عامل مهمی در تضمین رشد و پویایی جوامع بشری بوده است این مسئله در میان دانشجویان که بدنه ی علمی جامعه را تشکیل می دهند، اهمیتی چشمگیر دارد لذا هدف تحقیق حاضر گونه شناسی سرانه مطالعه دانشجویان دانشگاه تبریز است جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در تمامی رشته های تحصیلی در دانشگاه تبریز دز سال تحصیلی ۱۳۹۷ ۱۳۹۶ می باشد نمونه مورد مطالعه ۳۶۴ نفر از دانشجویان مذکور می باشد که با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند ابزار سنجش در این تحقیق پرسشنامه حاوی سوالات باز و بسته بود یافته های تحقیق نشان می دهد میزان رغبت دانشجویان به مطالعه در کتابخانه و محیط دانشگاهی متوسط به پایین می باشد یافته ها حاکی از آن است، افزایش سرانه مطالعه در میان این قشر از جامعه، نیازمند سرمایه گذاری مادی و فرهنگ سازی مطالعه است