نویسندگان:
علیرضا همایونی1 ، مرضیه حکیمی2 ، اکرم ملک زاده3 .1استادیار روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، گروه روان شناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، خرامه
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف آزمون و مدل یابی مدل اضطراب امتحان بر اساس کنترل روانشناختی والدین با واسطه گری نیازهای اساسی روانشناختی دسی و رایان در دانش آموزان پایه ششم شهر کازرون انجام شد پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کازرون میباشند که تعداد کل آنها ۷۵۰ نفر میباشد با توجه به تعداد متغیرها انتخاب شدند نمونه آماری پژوهش شامل ۲۵۰ نفر از دانش آموزان بود ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه های اضطراب اسپیلبرگر ۱۹۸۳، منبع کنترل والدین لسلی و همکاران ، ارزیابی رابطه والد فرزند مارک و همکاران ۱۹۸۳ و پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی گاردیا دسی و رایان بود تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار spss۲۶ و Lisrel۸ انجام شد تحلیل داده ها نشان داد تاثیر اضطراب امتحان بر کنترل روانشناختی والدین و با واسطه گری نیازهای بنیادین روانشناختی p<۰/۰۵ از برازش متوسطی برخوردار بود به طور کلی با توجه به یافته های پژوهش میتوان مطرح کرد که کنترل روانشناختی میتواند به بهبود نیازهای بنیادین روانشناختی و کنترل روانشناختی والدین میتواند اضطراب امتحان را کاهش دهد