نویسندگان:
هادی هاشمی رزینی1 ، زینب داودپور2 ، امین غلام پور3 ، حنان آلبوشهبازی4 ، فاطمه فریدی5 .1استادیار گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2کارشناسی رشته روانشناسی
3دانشجوی کارشناسی رشته روانشناسی
4کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
5کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش نقاشی درمانی بر معنای زندگی و سلامت روان دانش آموزان دختر دارای پیشرفت تحصیلی پایین بود روش پژوهش حا ضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دبیر ستان منطقه چهار شهر اهواز بود که از میان آنها تعداد ۵۰ نفر که دارای پیشرفت تحصیلی پایینی بودند به روش نمونه گیری تصادفی خو شه ای چندمرحله ای انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند گروه آزمایش طی ۱۰ جل سه ۵۰ دقیقه ای به مدت ۱ ماه تحت نقا شی درمانی قرار گرفتند ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه های معنای زندگی استگر و همکاران ۲۰۰۶ و سلامت روان گلدبرگ ۱۹۷۲ بود به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از شاخصهای آماری توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی تحلیل کوواریانس چندمتغیره ا ستفاده شد نتایج ن شان داد که گروه آزمایش افزایش معناداری را در معنای زندگی و سلامت روان بعد از دریافت آموزش نشان دادند بر اساس یافته های پژوهش میتوان گفت نقاشی درمانی یک روش موثر در افزایش معنای زندگی و سلامت روان دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین است