نویسندگان:
ایمان امینی1 ، راحله رئیس الساداتی2 ، راضیه کمال3 .1استادیار گروه اخلاق، دانشکده عقیدتی سیاسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی ،موسسه آموزش عالی خراسان ، مشهد ، ایران
3استادیار گروه روانشناسی ،موسسه آموزش عالی خراسان ، مشهد ،ایران
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر پرخاشگری در دختران نوجوان بود این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که به شکل پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دخترمشغول به تحصیل دبیرستان های دولتی دوره دوم ناحیه هفت شهر مشهد در سال ۱۴۰۲ ۱۴۰۱بود که ازمیان دبیرستان های دولتی به روش نمونه در دسترس یک دبیرستان برگزیده شد وسپس از میان این دانش آموزان تعداد ۳۰ نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند ۱۵ نفر گروه آزمایش ،۱۵ نفر گروه کنترل که پرسشنامه پرخاشگری باس و پری ۱۹۹۲ پاسخ دادندو سپس گروه آزمایش ده جلسه چهل پنج دقیقه ای مهارت های مثبت اندیشی را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکرد نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس بیانگر آن بود که ارایه آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر کاهش پرخاشگری در نوجوانان = ۰/۴۱میزان اثر اثر دارد نتایج این پژوهش نشان داد که از روش آموزش مهارت های مثبت اندیشی می تواند به عنوان روشی کار آمد برای کاهش پرخاشگری در نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد