نویسندگان:
چیان پردار1 ، مرضیه حکیمی2 ، اکرم ملک زاده3 .1دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، خرامه
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر نیازهای بنیادین روانشناختی بر اضطراب امتحان با واسطهگری کیفیت ارتباط با والدین در دانش آموزان در دانش آموزان پایه ششم شهر کازرون انجام شد پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کازرون میباشند که تعداد کل آنها ۷۵۰ نفر میباشد با توجه به تعداد متغیرها انتخاب شدند نمونه آماری پژوهش شامل ۲۵۰ نفر از دانش آموزان بود ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه های اضطراب اسپیلبرگر ۱۹۸۳، ارزیابی رابطه والد فرزند مارک و همکاران ۱۹۸۳ و پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی گاردیا دسی و رایان ۲۰۰۰ بود تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار spss۲۶ و Lisrel۸ انجام شد تحلیل داده ها نشان داد نتایج نشان دهنده تاثیر اضطراب امتحان و کیفیت ارتباط با والدین با واسطهگری نیازهای بنیادین روانشناختی p<۰/۰۵ از برازش متوسطی برخوردار بود به طور کلی با توجه به یافته های پژوهش میتوان مطرح کرد که کیفیت ارتباط والدین منجر و با بهبود نیازهای بنیادین روانشناختی موجب کاهش اضطراب امتحان میگردد