نویسندگان:
باقر ثنایی ذاکر1 ، بهمن عزیززاده2 ، زهرا علی بخشی3 .1گروه مشاوره ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران
3استادیار روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر حضور ذهن بر انگیزش تحصیلی، باورهای فراشناخت و خودارزشمندی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر میاندوآب بود طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود حجم نمونه ۴۰ نفر بود که از جامعه مذکور، به روش تصادفی ساده انتخاب شدند ۲۰ نفر به گروه آزمایش و ۲۰ نفر به گروه کنترل تخصیص یافتند ابزارهای پژوهشی مورد استفاده پرسشنامه های انگیزه تحصیلی، باورهای فراشناخت و خودارزشمندی بود گروه آزمایش در طول هشت جلسه، هرجلسه به مدت ۹۰ دقیقه آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر حضور ذهن دریافت کرد برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چند متغیره و یک متغیره استفاده شد یافته ها نشان داد آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر حضور ذهن بر افزایش انگیزش تحصیلی، باورهای فراشناخت و خودارزشمندی در دانش آموزان موثر بود بنابراین ذهن آگاهی یک عامل زیربنایی مهم برای رسیدن به رهایی است زیرا روشی موثر و قوی برای خاموش کردن و توقف فشارهای دنیا و یا فشارهای ذهنی خود فرد می باشد