نویسندگان:
رقیه خسروی1 ، مهسا ممشلی2 .1گروه جامعه شناسی و برنامه ریزی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی فروردین قائمشهر
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارت برقراری ارتباط موثر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعال انجام شد روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح مورد استفاده از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعال در شهر بابل در سال ۱۴۰۱ بود با استفاده از روش نمونه گیری دسترس ۳۰ نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی به طور تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و کنترل ۱۵نفر قرار گرفتند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه عملکرد تحصیلی استفاده گردید و سپس مداخله آزمایشی آموزش مهارت برقراری ارتباط موثر برای گروه آزمایش طید جلسه عی دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت پس از اتمام برنامه آموزشی از هر ت گروه، پس آزمون به عمل آمد یافته ها نشان داد که میانگین نمرات عملکرد تحصیلی دانش آموزان در گروه آموزش مهارت برقراری ارتباط موثر در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل معنی داری بوده است بنابراین آموزش مهارت برقراری ارتباط موثر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعال تاثیر دارد