نویسندگان:
زهرا لامع1 ، زهرا مصیبی2 .1دکتری تخصصی فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشه امام خمینی (ره)، استادیار و عضو هیئتعلمی دانشکده رفاه، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علوم و فناوری آریان
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه مداخله مثبت گرا بر انعطاف پذیری شناختی و خوشبینی تحصیلی دختران پایه ششم ابتدایی مطالعه ی موردی: شهر بابلسر انجام شد روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی ۲۰۷ دانش آموز دختر ششم ابتدایی مدارس دولتی ۱۲ ساله شهر بابلسر در سال ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ تشکیل داده اند بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد ۱۳۲ نفر از بین جامعه مورد نظر به صورت دردسترس انتخاب شدند و سپس پرسشنامه خوشبینی تحصیلی و آزمون انعطاف پذیری شناختی بین تمامی افراد توزیع شد و از بین آن ها ۵۰ نفر از دانش آموزانی که کمترین نمره را در پرسشنامه خوشبینی تحصیلی و آزمون انعطاف پذیری شناختی کسب نموده اند انتخاب شده اند و بر اساس معیارهای ورود و خروج و رضایت داوطلبانه تعداد ۵۰ نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل هر گروه ۲۵ نفر جایگزین شدند جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه انعطافپذیری شناختی، دنیس و وندر وال ۲۰۱۰ ، پرسشنامه خوش بینی تحصیلی تی شانن موران و همکاران ۲۰۱۳ استفاده شد برای گروه آزمایش از مداخله مثبت گرا بر اساس دستورالعمل سلیگمن و همکاران ۲۰۰۶ استفاده شد، که در ۹ جلسه ۹۰ دقیقهای اجرا گردید مداخله صرفا بر روی گروه آزمایش استفاده شد و برای گروه کنترل مداخله صورت نگرفت داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره مانکوا مورد تحلیل قرار گرفت و یافته ها نشان داد بین نمرات پیش آزمون پس آزمون دو گروه ازمایش و کنترل در انعطاف پذیری شناختی و خوشبینی تحصیلی دختران پایه ششم ابتدایی تفاوت معنی داری وجود دارد به طور کلی برنامه مداخله مثبت گرا بر انعطاف پذیری شناختی و خوشبینی تحصیلی دختران پایه ششم ابتدایی اثربخش است با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، توجه به نقش برنامه مداخله مثبت گرا در ایجاد تغییرات در انعطاف پذیری شناختی و خوشبینی تحصیلی تلویحات درمانی مهمی را در بر دارد