نویسندگان:
پانته آ جهانگیر1 ، رقیه یعقوبیان2 .1استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد بهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بهشهر، ایران
چکیده فارسی: ناتوانی یادگیری تحصیلی که در حین تحصیل دانشآموزان رخ میدهد، مهم ترین نوع اضطراب در سنین کودکی و نوجوانی است این اضطراب سلامت روان دانش آموزان را تهدید کرده و بر کارآمدی و شکوفایی استعدادها، شکلگیری شخصیت و هویت اجتماعی آنان اثر سوء میگذارد تکنیک های بازی درمانی به کودکان اجازه می دهند تا مسائلی که نمی توانند در محیط روزانه خود بیان کنند را در قالب بازی بیان کرده و هیجانات منفی خود را نشان دهند در بازی درمانی، درمانگر بدون قید و شرط رفتار کودکان را قبول می کند و با آنها بحث نمی کند یا اشتباهات آنها را به آنها گوشزد نمی کند تحقیقات نشان می دهد که بازی درمانی می تواند به کاهش مشکلات هیجانی و اجتماعی کودکان کمک کند همچنین، این روش می تواند در بهبود مهارت های حل مسئله و اجتماعی کودکان موثر باشد و به ارتقای خودکارآمدی آنها کمک کند همچنین، بازی درمانی می تواند به کودکان با مشکلات یادگیری کمک کند و در فرایند یادگیری و افزایش توانمندی آنها موثر باشد این مطالعه نشان داده است که بازی درمانی می تواند کودکانی که مشکلات یادگیری دارند را در حل مسئله کمک کند و از طریق بازی، مشکلات یادگیری خود را با موفقیت حل کنند این روش همچنین به کودکان کمک می کند تا هیجانات و احساسات خود را نمایان سازند و بازی درمانگر می تواند از طریق مشاهده رفتارهای آشکار، به مشکلات درونی و احساسات کودکان پی ببرد بازی درمانی همچنین توانایی حل مسئله کودکان را افزایش می دهد و آنها را در بهبود ارتباطات خود با دیگران و کاهش اضطراب یاری می کند