نویسندگان:
الهام وحیدی1 ، فاطمه ریگی2 ، معصومه ایرندگانی3 .1دانشآموخته دکتری گروه مطالعات زنان، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2دانش آموخته مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش
3دانش آموخته مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت روانی و شادکامی با بهزیستی روانشناختی والدین کودکان عادی و والدین آموزش پذیر می باشد ابزارهای این پژوهش شامل سه نوع پرسشنامه است که شامل: پرسشنامه شادکامی آکسفورد، پرسشنامه سلامت روانی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی می باشد و پرسشنامه شادکامی شامل سوالات پرسشنامه براساس طیف چهار درجه ای نمره گذاری می شود و میزان شادکامی فردی را شامل ۳ مولفه درجه عاطفه مثبت، میانگین سطح رضایت در طول یک دوره و نداشتن احساس منفی می سنجد پرسشنامه سلامت روانی ۷ ماده آن برای نشانه های جسمانی و ۷ ماده دیگر آن علایم اضطراب و ۷ ماده دیگر آن اختلال در کنش اجتماعی و ۷ ماده دیگر علایم افسردگی را می سنجد پرسشنامه بهزیستی روانشناختی که ۱۹ ماده آن برای رضایت از زندگی و ۱۳ ماده آن برای معنویت و ۱۹ ماده آن برای شادی و خوش بینی و ۸ ماده آن مربوط به رشد و بالندگی و ۸ ماده برای ارتباط مثبت با دیگران و ۱۰ ماده آن برای خود مختاری می باشد بر اساس نتایج تحقیق مشاهده شد که نمره سلامت روانی در والدین دانش آموزان مرزی بیشتر از دانش آموزان عادی است بدین معنی که والدین کودکان مرزی از سلامت روانی بیشتری برخوردارند و همچنین از لحاظ شادکامی بین والدین دانش آموزان عادی و مرزی مشاهده نشد و مشحص شد که نمره بهزیستی روانشناختی در بین والدین دانش آموزان عادی بیشتر از والدین دانش آموزان مرزی می باشد بدین معنی بهزیستی روانشناختی بیشتری دارند