نویسندگان:
روح الله سالار1 ، عصمت ریگی2 .1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
2دانش آموخته دانشگاه پیام نور واحد جلفا
چکیده فارسی: هدف انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین پنج عامل شخصیت و متد های مقابله ای با فرسودگی زناشویی در بین معلمان زن متارکه استان سیستان و بلوچستان بود روش انجام پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد جامعه آماری را کلیه معلمان زن متارکه استان سیستان و بلوچستان تشکیل دادند حجم نمونه پژوهش ۱۴۹ معلم زن متارکه بود که از بین ادارات آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان به صورت خوشه ای انتخاب شدند ابزارهای به کار گرفته شده شامل مقیاس پنج عاملی شخصیت از مک کری و کاستا، مقیاس راهبردهای مقابله با تنیدگی اندلر و پارکر و ،مقیاس فرسودگی زناشویی پاینز ۱۹۶۶ بود تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان صورت گرفت نتایج نهایی پژوهش حاکی از آن بود که عامل چهارم ویژگی های شخصیتی می تواند فرسودگی زناشویی معلمان زن متارکه را پیش بینی کند، اما سایر عامل ها پیش بینی کننده فرسودگی زناشویی نیستند همچنین نتایج نشان داد که از بین متد های مقابله ای سبک هیجان مدار و سبک اجتنابی می توانند فرسودگی زناشویی را پیش بینی کنند بنابراین یافته های به دست آمده نشان داد که گشودگی، موافق بودن، سبک هیجان مدار، وسبک اجتنابی توان پیش بینی فرسودگی زناشویی معلمان زن متارکه استان سیستان و بلوچستان را دارند