نویسندگان:
محمد سبزیان1 ، خدیجه رستمی مقدم2 ، سجاد رام3 ، صفا میرزایی4 .1دانشآموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم انتظامی امین. m.sabzian2017@yahoo.com
2کارشناسی ارشد رشد حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
3کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی،تربیت حیدریه، ایران
4کارشناسی ارشد حرکات اصلاحی، گروه آسیب شناسی ورزشی، موسسه آموزش عالی اسرار، مشهد، ایران
چکیده فارسی: بر اساس مطالعات انجام شده، بازی های دبستانی نقش موثری در ابعاد رشدی کودکان از جمله رشد احتماعی، بدنی و کنترل قامتی دارند مشخص شده است که مدارسی که حداقل دو ساعت در هفته تربیت بدنی داشته باشند و محتواها و فعالیت های خاصی را برنامه ریزی کنند، می توانند به اهداف توسعه مرتبط با سطح بدنی مانند ارتقای سلامت، رفاه و سبک زندگی سالم در سطح شخصی و اجتماعی دست یابند برنامه های مبتنی بر بازی های دبستانی که به درستی طراحی شده و به طور هدفمند اجرا شده است، در سه بعد اصلی اضطراب جسمانی، فردی و اجتماعی مربوط به بهزیستی عاطفی کودکان دبستانی تاثیر مثبت داشته است همچنین اثرات مفید دیگر از جمله آگاهی بدنی و اعتماد به مهارت های بدنی و همچنین احساس رفاه عمومی، امنیت و عزت نفس بیشتر، احساس مسئولیت، صبر، شجاعت و تعادل روانی در کودکان نیز از جمله نتایج مثبت ترویج بازی های دبستانی می باشد بنابر نقش حیاتی و مهم بازی های مدرسه ای بر ابعاد رشدی و بدنی کودکان، هدف از مطالعه حاضر مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیر بازی های مدرسه ای بر کنترل پاسچر و رشد جسمی و ذهنی کودکان دبستانی می باشد