نویسندگان:
علی صیادی1 ، زهرا ربیعی لاکمه سری2 ، الهه جمالی صیقلان3 ، الهه احمدیان کلوردوست4 .1استادیار گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان.
2دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر رشت، ایران
3دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر رشت، ایران
4دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر رشت، ایران
چکیده فارسی: خلاقیت یکی از پیچیده ترین و عالی ترین فعالیت های ذهن آدمی و از مهم ترین مسائل روان شناسی آموزشگاهی است در دنیای امروز برای کسب توانایی های نو، موفقیت و مقابله با مسائل فردی و اجتماعی به پرورش افراد خلاق نیاز داریم تا در این عصر دانایی، تولیدکننده دانش و فناوری باشیم مدرسه به عنوان یک سیستم اجتماعی محلی برای تعلیم و تربیت است؛ لذا برای دسترسی به این اهداف به معلمان، مربیان و همچنین مدیرانی خلاق و فعال در نظام آموزش و پرورش نیاز داریم معلم یکی از مهم ترین عوامل تقویت خلاقیت در دانش آموزان می باشد که برای این کار نیاز است به شغل، رشته، نقش و مسئولیت خود علاقمند و مسلط باشد با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله با روش توصیفی به تحلیل رفتارها، عملکرد معلم بر پرورش خلاقیت، ویژگی افراد خلاق، موانع خلاقیت و نوآوری و همچنین نقش آموزش و پرورش در این امر پرداخته و در نهایت پیشنهاداتی را برای بهبود عملکرد ارائه می کنیم