نویسندگان:
محمدرضا پورغلامی1 ، ابراهیم پورحیدری2 ، اقبال محمدی3 .1استادیار گروه جغرافیا، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه علوم انتظامی امین.
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد زاهدان
3دانش آموخته مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور سراوان
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر جو اخلاقی بر احساس مسئولیت و اعتماد سازمانی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ریگان استان کرمان بود روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است جامعه آماری این پژوهش، معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ریگان در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ به تعداد ۲۸۱ نفر بودند حجم نمونه با روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از فرمول نمونه گیری جامعه محدود در سطح اطمینان نود درصد تعداد حجم نمومه ۱۰۰ درآمده و تعداد ۱۰۰ پرسشنامه توزیع شد که ۸۹ پرسشنامه برگردانده شد، تعیین گردید ابزار جمع آوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد جو اخلاقی سازمان کولن، ویکتور و برانسون ۱۹۹۳ ، اعتماد سازمانی اسکات ۲۰۰۳ و تعهد و مسئولیت سازمانی آلن و میر ۱۹۹۰ بود برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزارهای spss و smart pls استفاده گردید یافته های تحقیق نشان می دهد که بر اساس مدل تحلیل مسیر در حالت ضریب استاندارد و معناداری مدل در سطح اطمینان ۹۵% میان جو اخلاقی و اعتماد و احساس مسئولیت سازمانی از یک سو و میان اعتماد و احساس مسئولیت سازمانی از دیگر سو رابطه علی معناداری وجود دارد علاقه مندی سازمانی، کارایی، دوستی، روحیه کارگروهی، معنویات فردی بر اعتماد سازمانی تاثیر دارد و ضمن این که بیشترین تاثیرات بر اعتماد سازمانی به ترتیب مربوط به بعد کارایی و دوستی است علاقه مندی فردی، دوستی، روحیه کارگروهی، مسئولیت اجتماعی، معنویات فردی بر احساس مسئولیت سازمانی تاثیر دارد و ضمن این که بیشترین تاثیر مربوط به بعد دوستی است