نویسندگان:
مطهره کاظمی گوراند1 ، مریم شعبان نژاد شانی2 ، سیده زهرا ساداتی3 ، مژگان فیروزبخت4 .1کارشناسیارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد تبریز.
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل،
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
4استادیار، گروه پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات جامع سلامت، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
چکیده فارسی: وابستگی به شبکه های مجازی مانند سایر وابستگی ها می تواند متاثر از مشکلات روانشناختی، تحولی و هیجانی کاربر باشد هدف از این انجام این پژوهش تعیین رابطه خودکارآمدی تحصیلی با وابستگی به شبکه های مجازی در دانش آموزان دختر دوره ی دوم متوسطه شهرستان بابل بود این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، جزء مطالعات توصیفی نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره ی دوم متوسطه شهرستان بابل در نیمسال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ بود، که تعداد آنها برابر با ۵۷۵۳ نفر با مراجعه به مرکز آموزش و پرورش تشکیل دادند در این پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعداد ۳۶۰ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های وابستگی به شبکه های مجازی یانگ ۱۹۷۷ و خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و همکاران ۲۰۰۲ استفاده شد جهت تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون از نرم افزار SPSS ۲۶ استفاده شد نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان دادند که خودکارآمدی تحصیلی با وابستگی به شبکه های مجازی در دانش آموزان دختر دوره ی دوم متوسطه شهرستان بابل رابطه منفی معناداری وجود دارد