نویسندگان:
مجید شریفی رهنمو1 ، سیده الهه حسینی جمور2 ، خدامراد مومنی3 .1کارشناسیارشد مطالعات برنامه درسی دانشگاه بوعلیسینا
2کارشناس ارشد رانشناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده فارسی: یکی از معضلاتی که موسسات آموزشی و دانشگاه ها همواره با آن مواجه بوده اند و در دهه های اخیر به طور جدی تر درصدد مقابله با آن برآمده اند و تا کنون قادر به ریشه کن کردن کامل آن نشده اند تقلب تحصیلی است این پدیده به فراوانی در تمامی محیط های آموزشی دیده می شود و در صورت مداومت این امر در نظام آموزشی، پایه های علمی آن نظام متزلزل شده و در دستیابی به اهداف آموزشی اخلال ایجاد می شود بنابراین بررسی عوامل پیشایند آن اهمیت ویژه ای دارد بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عوامل فردی و بافتی با تقلب تحصیلی انجام گرفت طرح پژوهش از نوع همبستگی و جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی۹۸ ۱۳۹۷بود از جامعه فوق ۳۲۹ نفر به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شد ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تقلب تحصیلی مک کابی و تروینیو، ۱۹۹۶ ، پرسشنامه اخلاق تحصیلی گل پرور،۱۳۸۹ ، پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو، ۲۰۱۳ ، پرسشنامه عدالت آموزشی گل پرور، ۱۳۸۹ ، پرسشنامه ادراک از محیط کلاس جنتری و همکاران، ۲۰۰۲ و پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مکگریگور، ۲۰۰۱ بودند برای بررسی رابطه بین عوامل فردی و بافتی تقلب تحصیلی از تحلیل همبستگی و رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS ۲۵استفاده شد یافته ها نشان داد که عوامل فردی و بافتی با تقلب تحصیلی ارتباط مستقیم داشتند بنابراین می توان نتیجه گرفت که عوامل فردی و بافتی توان پیش بینی تقلب تحصیلی را دارند