نویسندگان:
سمانه نجارپوریان1 ، فریبا محمدی2 ، فاطمه جلالی3 ، میثم مردوخی4 ، شیوا گوران5 .1استادیار گروه مشاوره، دانشکده علومانسانی، دانشگاه هرمزگان
2۱ مدیر مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استان کردستان و دانشجوی کارشناسی ارشد
3۲ معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان کردستان و دانش آموخته کارشناسی ارشد
4۳ معلم ابتدایی آموزش و پرورش استان کردستان
5۴ معلم ابتدایی آموزش و پرورش استان کردستان و دانش آموخته کارشناسی ارشد
چکیده فارسی: در اواخر سال های ۱۹۶۰ وقتی که متیولیپمن در دانشگاه کلمبیا نیویورک در رشته فلسفه مشغول تدریس بود، متوجه شد که دانشجویانش فاقد قدرت استدلال هستند او به این نتیجه رسید که برای تقویت قدرت تفکر این دانشجویان زمان آن گذشته و قدرت استدلال باید از همان کودکی تقویت شود هدف پژوهش حاضر هم، تحلیل و تببین آموزش فلسفه برای دانش آموزان دوره ی اول ابتدایی است برای دستیابی به این هدف، از روش اسنادی کتابخانه ای استفاده شد اهمیت و ضرورت مهارت تفکر و پرسش گری خصوصا در دوران کودکی به سبب آمادگی بیشتر برای یادگیری و از طرفی رشد تفکر منطقی در آنها ضرورتیست که پژوهش حاضر را به واکاوی آموزش فلسفه برای کودکان بینجامد در این پژوهش به توصیف آموزش فلسفه برای کودکان، فواید و چالش های آن پرداخته شد یافته های این پژوهش نشان داد کار فلسفی در دوره ی ابتدایی در پرورش پرسش گری، تفکر نقادانه، تصمیم گیری و خلاقیت مفید است همچنین این یافته ها می تواند یک تصویر روشن برای اهمیت اثرات کار فلسفی و پرورش پرسش گری به سایر معلمان و برنامه ریزان آموزشی ارائه دهد