نویسندگان:
غلامرضا خوی نژاد1 ، محمد علی مجلل چوبقلو2 ، کبری سلامی3 .1استادیار، علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران
2۱ استادیار گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
3۲ دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر پیدا کردن روالی برای توسعه تخصصی معلمان با استفاده از نظریه یادگیری تحولی است این پژوهش در یکی از مدارس ابتدایی دخترانه شهر بناب ، به روش کیفی و با ۱۵ معلم مشارکت کننده در فرایند پژوهش انجام شده است نخست اصول موجود در حوزه یادگیری تحولی مورد بررسی قرار گرفت و بعد ویژگی های یک فرایند مداخله یادگیری تحولی شناسایی شد در مرحله بعد با بررسی و شناخت محیط پژوهش و کنار هم قرار دادن اطلاعات به دست آمده از این دو بخش، فرایند مداخلات مبتنی بر یادگیری تحولی، طراحی و اجرا شد این مداخلات شامل یک دوره پنج جلسه ای کارگاه آموزشی بود در پایان با استفاده از مصاحبه های پدیدارشناسانه و مشاهدات میدانی نتایج انجام دادن چنین مداخلاتی در بستر پژوهش بررسی شد نتایج نشان داد که یادگیری تحولی شرکت کنندگان در سه بعد تغییرات معرفت شناختی، تغییرات خود و تغییرات رفتاری بروز می کند و در این بین از نظر فراوانی تغییرات، تغییرات رفتاری پایین ترین مقدار را به خود اختصاص می دهند