نویسندگان:
فریدون آزما1 ، صفورا نریمانی2 ، زهرا نریمانی3 ، فرشته مهدی پور4 ، سجاد کمرپور5 .1استادیارگروه کارآفرینی، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی علی آبادکتول، ایران
2صفورا نریمانی ۱ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
3۲ کارشناسی ارشد مشاوره
4۳ کارشناسی ارشد علوم تربیتی
5۴ کارشناسی علوم تربیتی
چکیده فارسی: این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین ابعاد شخصیتی و بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان مقطع ابتدایی انجام شد این تحقیق چون به بررسی ارتباط بین دو متغیر در دانش آموزان می پردازد، از نوع توصیفی همبستگی می باشد جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانش آموزان پایه پنجم و ششم در هردو جنس در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ در تمام مدارس دولتی شهر کرمانشاه بود که از این بین ۳۵۰ نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند در این پژوهش به منظور بررسی بهزیستی روان شناختی، از مقیاس های بهزیستی روان شناختی ۸۴ سوالی ریف ۱۹۸۹ استفاده شد در این مطالعه همچنین از پرسشنامه شخصیت نئواستفاده شد نتایج برای بررسی ارتباط بین گویه های بهزیستی روانشناختی و ابعاد شخصیت نشان داد که تنها بین روانجورخویی با گویه های بهزیستی روانشناختی ارتباط منفی وجود داشت، ولی بین برونگرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفه شناسی با گویه های بهزیستی روانشناختی ارتباط مثبتی وجود داشت