نویسندگان:
محسن نیازی1 ، سولماز رضائی2 ، مهسا افخمی3 ، الناز رضائی4 ، سولماز قاسمی قاسمی5 .1استاد گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان
2لیسانس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر اردبیل
3لیسانس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر اردبیل
4لیسانس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر اردبیل
5لیسانس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر اردبیل
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اعتقادات مذهبی دانش آموزان به نماز و واجبات و انجام آن در مدرسه انجام شد در جامعه اسلامی، نماز به عنوان یکی از پنج رکن اصلی اسلام شناخته شده است و انجام آن برای مسلمانان اجباری است با این حال، برخی از دانش آموزان ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عدم آگاهی، عدم توانایی یا عدم علاقه به انجام نماز در مدرسه امتناع کنند هدف این مقاله بررسی اعتقادات مذهبی دانش آموزان به نماز و واجبات و انجام آن در مدرسه است به طور کلی، تحقیقات نشان می دهند که بیشتر دانش آموزان از اهمیت نماز آگاهی دارند و اعتقادات مذهبی مثبتی درباره آن دارند با این حال، برخی دانش آموزان ممکن است به دلایل مختلفی به انجام نماز در مدرسه امتناع کنند برخی از دلایلی که ممکن است باعث شود دانش آموزان از انجام نماز در مدرسه امتناع کنند، شامل عدم آگاهی در مورد نماز، عدم توانایی در انجام آن به صورت صحیح، عدم علاقه و یا فشار هم دانش آموزان نسبت به انجام نماز است در نتیجه، برای افزایش انجام نماز در مدارس، باید توجه به این مسائل شود برای افزایش آگاهی دانش آموزان درباره نماز، می توان به کارگیری روش های آموزشی مختلفی مانند برگزاری کلاس های آموزشی، توزیع منابع آموزشی و فیلم های آموزشی، و استفاده از مدیریت دینی در مدارس کمک کرد همچنین، برای رفع مشکلاتی مانند عدم توانایی در انجام نماز به صورت صحیح، می توان به کارگیری مربیان مذهبی و یا مراجعه به مراکز آموزشی مذهبی کمک کرد در نهایت، باید توجه داشت که انجام نماز در مدارس به عنوان یکی از اصول اسلامی مهم است و باید تلاش شود تا دانش آموزان به درستی در انجام آن آموزش داده شوند و امکان انجام آن در مدارس فراهم شود