نویسندگان:
علی صیدی1 ، سید عبداله حجتی2 ، فاطمه شیرنواز3 ، محدثه قلی زاده4 .1عضو هیئت علمی پیام نور ایلام
2۱ دکتری برنامه ریزی درسی ، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
3۲ دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی
4۳ دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی
چکیده فارسی: آموزش ضمن خدمت به منظور بازسازی و نوسازی سریع دانش و اطلاعات و مهارتهای آنان از جمله عوامل مهم و موثر در موفقیت سازمانها در دستیابی به اهدافش میباشد دوره های ضمن خدمت برای به روز شدن معلمان با روش های نو در نظام آموزش و پرورش برگزار می شود مطالعات زیادی به بررسی آموزش ضمن خدمت به عنوان ابزاری برای رشد، توسعه و تعالی سرمایه انسانی پرداخته اند اما ارائه الگوی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی مورد غفلت قرار گرفته است هدف ما در این پژوهش بررسی الگوی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان آذرشهر بود ما با بررسی اسناد ملی و بین المللی مرتبط با موضوع و همچنین مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته، طبقه بندی داده ها به نتایجی دست یافتیم عوامل تاثیرگذار بر اثربخشی آموزش های ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان آذرشهر ابعادی چون فراگیرنده، محتوا، آمادگی، مدرس، تمرین، ارزشیابی، محیط، الزامات اجرایی، ارزشیابی نتایج و سازمان و مدیریت بودند از پژوهش حاضر نتیجه گرفتیم ابعادی چون فراگیرنده، محتوا، آمادگی، مدرس، تمرین، ارزشیابی ، محیط، الزامات اجرایی، ارزشیابی نتایج و سازمان و مدیریت بر آموزش های ضمن خدمت مدیران تاثیر بسزایی گذاشت