نویسندگان:
حاجیه رجبی فرجاد1 ، سید عبداله حجتی2 ، آرزو شهسواری3 ، مریم شهسواری4 .1دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی ، دانشگاه علوم انتظامی امین
2۱ دکتری برنامه ریزی درسی ، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
3۲ دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی
4۳ لیسانس حقوق
چکیده فارسی: تصمیم گیری مشارکتی از ویژگی های شاخص نظام های آموزشی در دهه های معاصر می باشد این امر در کشورهای جهان تغییرهای زیادی در روش های اداره مراکز آموزشی به وجود آورده است براساس الگوی برنامه ریزی درسی مشارکتی ، مشارکت دانش آموزان و اولیای آنان در فعالیت های مدرسه، به امور اجرایی محدود نمی شود، بلکه به آنان اجازه داده می شود تا در حوزه های سیاست گذاری، تصمیم گیری و قانون گذاری نیز شرکت کنند در این برنامه ریزی امکانی برای تمرکز زدایی از نظام آموزش فراهم می آید لازمه ی برنامه ریزی درسی واقعگرایانه مشارکت کلیه نیروهای اثرگذار و درگیر در مراحل مختلف تصمیم گیری است که در بین آنها ، معلمان از اهمیت و جایگاهی ویژه برخوردارند و اصلی ترین عنصر در موفقیت برنامه های درسی هستند این مقاله در ابتدا با بهره گیری از زبان برنامه درسی، مرزهای مشارکت معلمان را رسم کرده است ، سپس با استفاده از روش تحقیق توصیفی ، امکان مشارکت معلمان در برنامه ریزی درسی در این دوره و نتایج و تبعات آن را مورد بررسی قرار داده است شرکت کنندگان در پژوهش معلمان ابتدایی کلاس های اول تا ششم ابتدایی شهر بناب بوده اند که بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند نتیجه پژوهش بیانگر قلمروهای مشارکت معلمان در برنامه ریزی درسی در مدرسه ، عواملی که این مشارکت را آسان می کند و نتایج مثبت و منفی حاصل از آن است هدف از انجام این پژوهش تعیین چگونگی برنامه ریزی درسی مشارکتی در مدارس ابتدایی در شهرستان بناب می باشد