نویسندگان:
یعقوب نیکوکار1 ، امیرمسعود نژادحسینی2 ، فاطمه نژادحسینی3 ، آزاده شریفی4 .1دانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد ابهر،دانشگاه آزاد اسلامی ، ابهر، ایران
2۱ کارشناسی ارشد مدیریت تحول
3۲ کارشناسی آموزش ابتدایی
4۳ کارشناسی ارشد علوم ورزشی
چکیده فارسی: هدف ا صلی این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی بود جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی شهرستان خرم دره در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بود که تعداد ۶۰ دانش آموز پسر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل هر گروه ۳۰ نفر قرار گرفتند پژوهش حاضر ، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود ابزارهای پژوهش مشتمل بود بر آزمون سلامت روان کلدبرگ ، آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و راهنمای عملی آموزش مهارت های زندگی ضریب پایایی پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ ۹۱ % محاسبه شده است تحقیقات متعدد ضریب پایایی مقیاس عزت نفس کوپراسمیت را تایید کرده اند، علامه ۱۳۸۴ نیز با اجرای این مقیاس بر روی یک نمونه دانش آموز پایایی این مقیاس را با روش تنصیف ۸۳ % و با روش آلفای کرونباخ ۸۴ % بر آورد کرده است در روش تجزیه و تحلیل داده ها ، ازآزمون آماری t گروههای مستقل، استفاده شد و این نتایج حاصل شد ۱ آموزش مهارتهای زندگی ، سلامت روان دانش آموزان را بهبود می بخشد ۲ آموزش مهارتهای زندگی، عزت نفس دانش آموزان را بهبود می بخشد ۳ تاثیرآموزش مهارتهای زندگی بر نشانه های جسمانی واضطراب و بی خوابی معنا دار بوده است ،اما بر نارسا کنش وری اجتماعی و افسردگی معنا دار نبوده است ۴ تاثیرآموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس کلی،عزت نفس اجتماعی،عزت نفس تحصیلی معنا دار بوده است اما بر عزت نفس خانوادگی معنا دار نبوده است