نویسندگان:
ازاده محولاتی1 ، عادل آوری2 .1دانشگاه الزهرا
2۱ دانشجوی کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، مدیریت آموزشی، موسسه آموزش عالی دانا یاسوج
چکیده فارسی: امروزه مفهوم توسعه منابع انسانی جایگاهی متمایز در تئوری های عملکرد و وضعیت آموزش مدارس دارد از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر توسعه منابع انسانی بر وضعیت آموزش در مدارس ابتدایی شهر یاسوج در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ انجام شده است این پژوهش یک پژوهش توصیفی همبستگی می باشد جامعه آماری کل معلمان مدارس ابتدایی شهر یاسوج که تعداد آنها ۴۵۰۰ نفر می باشدو طی آن ۳۵۶ نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر یاسوج به طور تصادفی ساده انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفتند که از فرمول کوکران برای به دست آوردن حجم نمونه استفاده شده است داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد توسعه منابع انسانی شای و همکاران پرسشنامه وضعیت آموزش گردآوری شده است این پرسشنامه ها به وسیله ی پژوهشگران و اندیشمندان حوزه ی مدیریت مورد تایید و استفاده قرار گرفته است این امر بیانگر روایی محتوای این پرسشنامه ها می باشد برای سنجش پایایی پرسشنامه نیز از آلفای کرونباخ استفاده شده است جهت حصول اطمینان از توزیع داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای آزمون فرضیه های پژوهش از همبستگی پیرسون و همچنین تحلیل رگرسیون در نرم افزار SPSS استفاده شده است نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین توسعه منابع انسانی آموزش، توسعه شایستگی، تبادل اطلاعات، توانمندسازی بر وضعیت آموزش مدارس ابتدایی شهر یاسوج رابطه معناداری وجود دارد