نویسندگان:
حسین اقاجانی مرسا1 ، زهرا سلیمانی کیان2 ، نیرالسادات وحید3 ، پروین عالی پور4 .1دانشیار
2آموزگار ابتدایی دبستان های استان کرمانشاه، شهر کنگاور
3آموزگار ابتدایی دبستان های استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه
4آموزگار ابتدایی دبستان های استان کرمانشاه،شهر کرمانشاه
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش به بررسی تطبیقی انواع شیوه های تکلیف شب و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش شهر کرمانشاه می باشد در این پژوهش محقق در صدد است تاثیر تکالیف فعال را بر روی پیشرفت تحصیلی دردرس ریا ضی، علوم تجربی و ادبیات را در پایه سوم برر سی نماید همچنین برر سی نماید که آیا ارایه تکلیف شب به صورت های مختلف از قبیل رونویسی، سبک پژوهشی و تمرینی موجب تقویت یادگیری در دانش آموزان می گردد پژوهش از نوع تو صیفی و شبه تجربی است در این پژوهش کلیه آموزگاران ابتدایی شهریا سوج و کلیه دانش آموزان پایه سوم این منطقه ، جامعه آماری را تشکیل می دهند از بین تمامی معلمان ۱۱۴ نفر به عنوان نمونه و تصادفی و از بین دانش آموزان ۳۱۷نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند ابزار تحقیقی در این پژوهش پرسشنامه با ۳۰ سوال بسته چهار گزینه ای با مقیاس لیکرت وآزمون مرحله ای به عنوان پیش آزمون و پس آزمون بوده است برای تجزیه وتحلیل اطلاعات به دست آمده در این پژوهش ازشاخص های آمار توصیفی فراوانی درصد و آمار استنباطی آزمون T استفاده شده است نتایج پژوهش حاکی از آن است که ارایه تکلیف شب به صورت های مختلف از قبیل رونویسی، شیوه ی پژوهشی و تمرینی موجب تثبیت یادگیری در دانش آموزان می گردد و انجام تکلیف شب در منزل تو سط دانش آموزان موجب تکمیل آموزش روزانه تقویت ابتکار و تجارب یادگیری و بالا بردن توانایی های ذهنی، دقت و موفقیت تحصیلی دانش آموز می شود همچنین مشخص شد که بین ارایه تکلیف شب به روش سنتی و روش فعال بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی تفاوت معناداری وجود دارد