نویسندگان:
فریبا لباف1 ، ملیحه بهاری2 ، پرستو صفری3 .1استادیار فقه و حقوق خصوصی، گروه اخلاق اسلامی، دانشکده عقیدتی سیاسی، دانشگاه علوم انتظامی امین
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثرات آموزش الکترونیکی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره دوم دبیرستان شهر مهران است پژوهش از نظر هدف ، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، آمیخته کیفی کمی از نوع اکتشافی بود نمونه مورد مطالعه در بخش کیفی ۱۴ نفر از معلمان موفق در آموزش الکترونیکی ، راهبران آموزشی ، سرگروه های آموزشی که به روش هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند در بخش کمی ۹۷ نفر از معلمان مرد و زن دوره دوم دبیرستان شهر مهران به صورت نمونه تصادفی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی ، پرسشنامه محقق ساخته برآمده از نتایج بخش کیفی بود نتایج بخش کیفی نشان داد که ابعاد و مولفه های آموزش الکترونیکی عبارتند از: مشکلات زیرساختی ، ناکارآمدی کلاس ها، مشکل در برگزاری آزمون و نظارت بر عملکرد دانش آموزان ، نقص در نحوه تدریس معلمان ، نبود برنامه ریزی منسجم آموزشی ، رواج رفتارهای مبتنی بر تقلب در میان دانش آموزان ، مشکل در انگیزه بخشی ، پیچیدگی یادگیری و کیفیت آموزش ، برداشت اشتباه و ناقص مطالب ، نبود هیجان ، کاهش خودکارآمدی تحصیلی نتایج بخش کمی یافته های بخش کیفی را تایید کرد نتایج بخش کمی با انجام تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم با استفاده از نرم افزار AMOS هر یک از ابعاد و مولفه های اصلی و فرعی تشکیل دهنده اثرات آموزش الکترونیکی را به خوبی تبیین کرد و با کمک آزمون فریدمن اثرات رتبه بندی شدند که مهم ترین اثرات آموزش الکترونیکی در بعد عملکرد تحصیلی دانش آموزان عبارتند از: رواج رفتارهای مبتنی بر تقلب در میان دانش آموزان ، مشکلات زیرساختی ، مولفه نبود هیجان ، مشکل در انگیزه بخشی ، پیچیدگی یادگیری و کیفیت آموزش ، مشکل در برگزاری آزمون و نظارت بر عملکرد دانش آموزان ، مولفه کاهش خودکارآمدی تحصیلی ، ناکارآمدی کلاس ها، نقص در نحوه تدریس معلمان و نبود برنامه ریزی منسجم آموزشی