نویسندگان:
زهرا نوری1 ، زهرا شیری2 ، زهرا یوسفی3 ، محمدعلی داوری دولت آبادی4 .1فارغ التحصیل کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان
3استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان
4کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مدل مک مستربر تعارضات زناشویی انطباق و انسجام خانوادگی در زنان متاهل شهر اصفهان بوده است نمونه شامل ۴۰ زن متاهل بود که به شکل در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل ۲۰ نفر و آزمایش ۲۰ نفر گمارش شدند؛ روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح یک گروهی پیش آزمون پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام گرفت ابزار پژوهش شامل تعارضات زناشویی ثنایی ۱۳۷۹ و انطباق و انسجام خانوادگی مظاهری و همکاران ۱۳۹۰ بود در حالی که گروه گواه در لیست انتظار قرار داشت گروه آزمایش نه جلسه نود دقیقه ای آموزش مدل مک مستر را دریافت کردند، هر دو گروه طی سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری و به کمک ابزارهای پژوهش آزمون شدند داده های پژوهش به کمک آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی تحلیل واریانس با اندازه های تکراری تحلیل شد، نتایج نشان داد؛ این روش بر تعارضات زناشویی انطباق و انسجام خانوادگی موثر بوده است ۰٫۰۵>P با توجه به این نتایج میتوان گفت مشاوران میتوانند از روش تنظیم مک مستر به منظور بهبود تعارضات زناشویی انطباق و انسجام خانوادگی زنان متاهل بهره ببرند