نویسندگان:
اعظم پاکخصال1 ، نیلوفر عباسی2 ، پروانه بخشی3 ، مستوره سلیمی4 .1دانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2آموزگار ابتدایی دبستان های استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه
3آموزگار ابتدایی دبستان های استان همدان
4آموزگار ابتدایی دبستان های استان کرمانشاه شهر کرمانشاه
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش به شیوه ی نمایش خلاق بر پیشرفت درسی و تفکر انتقادی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ انجام گرفت روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بود برای دستیابی به این هدف، نخست یک نمونه ۴۰ نفری به شیوه نمونه گیری در دسترس از میان دانش آموزان دختر پایه سوم ناحیه یک شهرستان کرمانشاه انتخاب شد این افراد در پیش آزمون که شامل آزمون استاندارد تفکر انتقادی واتسون و گلیزر و آزمون معلم ساخته پیشرفت درسی بود که پایایی آن در اجرای مقدماتی و اصلی به ترتیب %۷۴ و%۸۷ به دست آمده است، شرکت کردند در مرحله بعد، این عده به دو گروه ۲۰ نفری تقسیم شدند گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه و با روش آموزش به شیوه نمایش خلاق، و گروه کنترل به شیوه معمول مدارس سخنرانی به فراگیری درس تعلیمات اجتماعی پرداختند در پایان آموزش هر دو گروه در پس آزمون شرکت کردند همچنین به منظور تحلیل داده ها از روش آمار استنباطی آزمون نرمال بودن کلموگروف و آزمون ناپارامتری من ویتنی uاستفاده شده است و نیز پردازشهای آماری لازم بر روی نمره ها با استفاده از برنامه نرمافزاری VSVV نسخه ۱۸ انجام گردید نتایج بدست آمده در همه موارد نشان داد که آموزش به شیوه نمایش خلاق بر افزایش مهارتهای تفکر انتقادی شامل استنباط، شناسایی مفروضات، مولفه استنتاج، مولفه تعبیر و تفسیر، ارزشیابی و پیشرفت درسی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی تاثیر دارد تفکر انتقادی و پیشرفت درسی کودکان را مورد تایید قرار داد