نویسندگان:
سیف الله سیف اللهی1 ، مریم عارفی پور2 ، لیلا عارفی پور3 ، پروین عالی پور4 .1دانشیار گروه جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
2آموزگار ابتدایی دبستان های استان کرمانشاه، شهر کنگاور
3آموزگار ابتدایی دبستان های استان کرمانشاه، شهر کنگاور
4آموزگار ابتدایی دبستان های استان کرمانشاه،شهر کرمانشاه
چکیده فارسی: هدف از پژوهش بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر درس پژوهی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی پایه سوم دبستان شهرکرمانشاه بمی باشد برای نیل به این هدف ۲۴۰ تفر دانش آموزان دو مدرسه ابتدایی دولتی ناحیه ۳ شهر کرمان شاه به روش به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند در این پژوهش برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضیات طبق روال معمول ارزشیابی این درس مداد کاغذی و عملکردی از آزمون ریاضیات دانشی، مهارتی و چک لیست ارزشیابی از عملکرد دانش آموزان در فعالیت های کلاسی و پرسشنامه نگرشی استفاده شد نتایج پووهش نشان می دهد: آموزش مبتنی بردرس پژوهی بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت دارد آموزش مبتنی بردرس پژوهی بر میزان دانش ها، مهارت ها، نگرش ها و در مجموع بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت داشته است نتایج این تحقیق، ضعف و ناتوانی روش های تدریس انفرادی و موفقیت مشارکت معلمان در درس پژوهی را در افزایش مشارکت دانش آموزان در فعالیت های کلا سی ، یادگیری تفکر واگرا در حل مسائل ، نگرش مثبت نسبت به مو ضوعات درسی و مدر سه،نشان می دهد