نویسندگان:
پرویز آهی1 ، ویدا قنبری2 .1استادیار گروه پیشگیری انتظامی، دانشکده علوم و فنون انتظامی، دانشگاه علوم انتظامی امین
2کارشناس ارشد علوم تربیتی ، شاغل در سمت آموزگاری وزارت آموزش و پرورش
چکیده فارسی: هدف کلی این تحقیق بررسی تاثیر بازی مشارکتی بر میزان مهارت کنترل پرخاشگری در پسران پایه دوم ابتدایی بود این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق از نظر کنترل محقق بر متغییر های تحقیق نیمه آزمایشی ، با طرح پیش آزمون ، پس آزمون می باشد که جهت بررسی تاثیر بازی مشارکتی بر میزان مهارت کنترل پرخاشگری، از پرسشنامه آخنباخ ۱۹۹۱ ، استفاده شد در بخش توصیفی نشان داد که در مورد متغیر بازی مشارکتی در پیش آزمون ، بین نمرات دو گروه ، تفاوت چندانی وجود ندارد همچنین مشاهده می شود که در گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به پیش آزمون میانگین نمرات پرخاشگری افزایش یافته است ؛ علاوه بر این میانگین نمرات میزان مهارت کنترل پرخاشگری در گروه کنترل در پیش آزمون و پس آزمون نیز تفاوت داشته است و همچنین در بخش استنباطی نیز برای تجزیه و تحلیل استنباطی یافته ها آزمون فرضیه های پژوهشی و تعمیم نتایج به دست آمده از نمونه به جامعه آماری تحقیق از آزمون تحلیل کواریانس MANCOVA با پیش فرض همگونی واریانس درون گروهی و استفاده از آزمون لون و شاپیرو ویلک برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها استفاده شده است که با استفاده از نرم افزار ۲۳ VpVV مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت جامعه آماری این تحقیق شامل کودکان پسر پایه دوم ابتدایی به تعداد ۲۸۰۰ نفر شهرستان ارومیه بود که ۳۰ کودک را در گروه آزمایش و ۳۰کودک را در گروه کنترل گذاشتیم نتایج تحقیق نشان داد که بازی مشارکتی تاثیر به سزایی در مهارت کنترل پرخاشگری دارد همچنین از طریق بازیهای مشارکتی می توان مهارت های مختلفی از جمله مهارت کاهش پرخاشگری با همسالان را به کودکان آموخت