نویسندگان:
بهزاد هادیپور1 ، گلباغ مولودی2 .1کارشناسی ارشد علوم و قرآن و حدیث، مربی گروه حفاظت، دانشکده علوم و فنون اطلاعات و آگاهی، دانشگاه علوم انتظامی امین
2دبیر دبیرستان های شهرستان دیواندره استان کردستان
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سبک های فرزندپروری بر فرسودگی تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان دیواندره می باشد روش اجرای این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد جامعه آماری آن را تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان دیواندره در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ که تعداد آنها تقریبا ۱۰۰۰ نفر می باشند، تشکیل می دهند حجم نمونه مورد پژوهش تعداد ۲۷۸ نفر که به روش تصادفی ساده براساس جدول مورگان انتخاب شده اند برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران ۱۹۹۷ با اعتبار و روایی ۰/۷۹۱ و جهت سنجش سبک های تربیتی از پرسشنامه سبک های فرزندپروری وینتر بانتون ۱۹۵۳ با اعتبار و روایی ۰/۷۶۸ استفاده شده است نتایج نشان داد که بین سبک های تربیتی مقتدرانه و مستبدانه با فرسودگی تحصیلی رابطه ای مثبت و مستقیم وجود دارد همچنین بین سبک تربیتی سهل گراینه با فرسودگی تحصیلی این رابطه منفی و معکوس می باشد