نویسندگان:
سمیه سلیمانی1 ، آزیتا پروانه2 ، کیومرث محمدبیگی3 .1. کارشناسارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمی. تهران، ایران
2دبیر دبیرستان های شهرستان گیلانغرب
3دبیر دبیرستان های شهرستان گیلانغرب
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش بررسی رابطه ادراک از محیط کلاس بر عملکرد تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان گیلانغرب می باشد روش اجرای پژوهش حاضر کاربردی، توصیفی و همبستگی می باشد جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان گیلانغرب در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ می باشند که تعداد کل آنها برابر با ۳۳۵۰ نفر می باشد، که با استفاده از جدول مورگان ۳۴۲ نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه های مورد استفاده در این تحقیق ، پرسشنامه ادراک از محیط کلاس جنتری گابل و ریزا ۲۰۰۲ با اعتبار و روایی ۰/۸۱۷ همچنین پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور با اعتبار و روایی ۰/۷۵۶ می باشد یافته های پژوهش نشان داد که بین ادراک از محیط کلاس با زیرمقیاس های علاقه ، چالش ، انتخاب و لذت با عملکرد تحصیلی دانش آموزان ارتباط مثبت و مستقیم دارد