نویسندگان:
محمد اسماعیل ریاحی1 ، پروین عالی پور2 ، راحله شایگان3 ، ناهید شایگان4 .1دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران، ایران
2آموزگار ابتدایی دبستان های استان کرمانشاه،شهر کرمانشاه
3آموزگار ابتدایی دبستان های استان کرمانشاه، شهر کنگاور
4آموزگار ابتدایی دبستان های استان کرمانشاه شهر کرمانشاه
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با تفکر انتقادی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر کرمانشاه نجام گرفت روش پژوهش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود و به منظور نمونه گیری حجم نمونه، از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است جامعه آماری در این پژوهش دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ که تعداد آنان۳۵۰ نفر میباشد در این پژوهش از دو آزمون برنامه درسی پنهان مرداس شیخی که شامل سه مولفه جو اجتماعی و ارتباطات متقابل انسانی، ۱۳ سوال ، ساختار فیزیکی، ۱۰ سوال و ساختار سازمانی، ۶ سوال میباشد و آزمون مهارتهای تفکر انتقادی حسن شعبانی که شامل سه مولفه مقایسه۳ سوال ، تشخیص ۶ سوال و قضاوت ۱۲ سوال میباشد، استفاده شده است برا ی تحلیل داده های حاصل از پژوهش، از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است هم چنین تحلیل داده های گردآوری شده در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام گرفت در بخش توصیفی، از جدول معیارهای تمرکز از قبیل میانگین، انحراف استاندارد، استفاده شده است در بخش استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است